PILOOT

Onze nationale trots de KLM en haar personeel verkeren sinds een maand in zwaar weer en moeten wellicht binnenkort door de overheden van Nederland en Frankrijk worden ‘gered’.

Terwijl ik daar over nadacht en de consequenties probeerde te overzien moest ik onwillekeurig denken aan die proefvlucht als (co-) piloot die ik, inmiddels 21 jaar geleden, mocht maken. Een cadeautje van mijn liefhebbende echtgenote.
Op het piep kleine vliegveld Teuge stond rond het middaguur, bij stralend mooi weer, een eenmotorige Cessna 172 voor mij klaar.

Ondanks het feit dat wij samen al minimaal tweemaal de aarde hadden rondgevlogen vond ik de aanblik van dat kleine, nauwelijks op een echt vliegtuig gelijkende ding, eigenlijk best eng. Moesten wij daar met z’n drieën in en moest ik echt dat ding besturen ?
Na een korte uitleg door de instructeur klommen wij erin en onmiddellijk viel het ons op dat de binnentemperatuur op een sauna leek. Niks airco en niks met de raampjes open vliegen. Ik mocht rechts naast de instructeur zitten en wij hadden beiden een eigen “knuppel”.
Janny mocht plaatsnemen op de nauwelijks comfortabel te noemen achterbank en kon dus over onze schouders meekijken op de knopjes en de meters. Gelukkig hield zij zich in en had dit keer geen ‘instructies’.

Na een korte aanloop stegen wij op en maakten direct een scherpe curve naar rechts. Ik voelde mijn maag zich omdraaien. Direct na die bocht mocht ik de knuppel overnemen. Het leek in de verste verte niet op het besturen van een auto. De knuppel naar je toetrekken deed het vliegtuigje stijgen en van je af duwen leidde tot het dalen. Als je dat iets te snel of krachtig deed had dat misselijk makende gevolgen en een reprimande van de instructeur. Intussen was ik zo met het besturen en op koers houden bezig dat ik nauwelijks genoot van het uitzicht. Janny daarentegen genoot hoorbaar van de vergezichten. Om in luchtvaart termen de blijven, de oh’s en ah’s waren niet van de ‘lucht’.

Na 15 minuten meldde de instructeur dat hij voor een klein bedrag de vlucht met nog eens 20 minuten mocht verlengen en ik dus nog wat meer ervaring kon opdoen.
De temperatuur in de cockpit was intussen zodanig gestegen dat het zweet mij in de handen en op de rug stond en ik licht misselijk begon te worden. Mijn snelle antwoord was dan ook, tot verbazing  en teleurstelling van Janny, dat ik liever zo snel mogelijk weer wilde landen.
Na 20 minuten hadden wij weer vaste grond onder de voeten en wilde ik nog maar één ding, de oververhitte cockpit zo snel mogelijk ontvluchten en ergens in de schaduw wat bijkomen.
Niettemin vond de instructeur dat ik “het best aardig had gedaan’ . Hij zei nog net niet op uw leeftijd. En hij overhandigde mij een certificaat waaruit bleek dat ik die dag zelfstandig had gevlogen met de PH-KAC.
Die naam zag ik pas toen wij het vliegveldje verlieten in onze Volvo, waarin de airco een heerlijke briesje uit stootte en waarin ik mij veel beter thuis voelde.

Mijn bewondering voor de (KLM) piloten, die veel grotere en ingewikkeldere vliegtuigen moeten besturen, was in één klap enorm gestegen. Laten wij hopen dat ze heel snel weer het luchtruim mogen kiezen. Ik zal mij beperken tot het besturen van mijn auto en geen ‘knuppel’ meer aanraken laat staan opstijgen.

3 antwoorden op “PILOOT”

  1. Ernst, vliegen heeft de mens gejat van de natuur, maar wel een goede zet.
    Als free-Lance vlieger heb ik 40 jaar mogen vliegen ook nog jonge mensen opgeleid. Sommige zijn trouwens al weer met pensioen. Vliegen blijft een uitdaging al hebben 80% van de mensen meer of minder vliegangst, maar stappen er toch wel in. Groet Dries
    .

  2. Gaaf verhaal. Ooit toen ik nog jong was heb ik ook gevlogen. Ik morst wel 50 cent betalen. Dat was vanwege de verzekering. Het speelde zich af in zuid afrika in Durban. Tijdens een vakantie met de verkenners. Ook moest ik ook nog nog God vinden. Dat heb ik toch maar gedaan. Je weet nooit wat er kpn gebeuren als ik het niet deed. Maar bij een grote boom vond ik hem. Op me knietjes en bidden maar. In een grote tent later heb ik mijn mede verkenners en aanhang het aan iedereen verteld.

Laat een antwoord achter aan Kees Teunissen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *