Leuker niet, wel gemakkelijker.

Leuker kunnen wij het niet maken, wel gemakkelijker !
Ooit, begreep ik, was dat de in Nederland wereldberoemde slogan van de Belastingdienst.
Dat je Belasting betalen nooit leuk kan maken was bij iedereen natuurlijk al lang bekend.
Maar dat ze het gemakkelijker zouden maken sprak ons wel aan. Tenminste als ze hun woord zouden houden.
En ik heb nieuws. Ze zijn er nog steeds niet in geslaagd het gemakkelijker te maken. Zichzelf niet en de belastingbetaler, in dit specifieke geval mij, niet.

Elk jaar, omstreeks de 3e van de eerste maand van het nieuwe jaar, slaan ze mij voor een aanzienlijk bedrag al aan voor het nieuwe jaar, Dat wil zeggen dan vind ik die blauwe enveloppe alweer op de deurmat. Nou ja in de brievenbus, beneden in de hal.
Of ik maar even het totale bedrag in 11 gelijke delen wil betalen.
Ook dit jaar ontliep ik de dans niet. Maar in een vlaag van verstandsverbijstering (vind ik achteraf) vond ik de aanslag te laag . Online, dat wel, corrigeerde ik dat zelf.
Binnen 3 dagen lag er een nieuwe gewijzigde voorlopige aanslag 2019 in de brievenbus.

Ik besloot de nieuwe, gewijzigde, definitieve, voorlopige aanslag 2019 door elf te delen en plande die 11 betalingen keurig in in mijn banking online onder vermelding van het laatste aanslagnummer . Zo dat was dat, daar was ik voorlopig weer 11 maanden vanaf, dacht ik naïef.

2 Maanden later werd ik boosaardig en irritant achterhaald door de Belastingdienst waarheid. Er viel een aanmaning in de bus. Ik zou een achterstand hebben van 2 maanden. Of ik maar even een behoorlijk bedrag binnen 1 week wilde betalen. Zo niet dan zouden er invorderingsmaatregelen worden genomen.
Volslagen in de war en niet wetende wat er nou precies fout zou kunnen zijn gegaan belde ik de Belastingtelefoon.
Na ongeveer een half uur wachten bleek de belasting mevrouw mij bijna niet of heel slecht te verstaan. Begrijpelijk want het was al bijna half zes en eigenlijk sluit de Belastingtelefoon om vijf uur.
Ik besloot het gesprek te beëindigen en het maandagochtend opnieuw te proberen.
En ja hoor, de daarop volgende maandagochtend om half negen had ik vrijwel onmiddellijk verbinding. Dit keer meldde zich een uitgeslapen meneer. Namen noemen doen ze sowieso niet.

Al heel snel begreep hij wat IK fout had gedaan. Ik had 2 termijnen betaald op het 2e aanslagnummer en geen betalingen op het 1e aanslagnummer. En oh ja, dat ik had aangenomen dat de 1e aanslag zou zijn vervangen door de 2e gewijzigde, definitieve, voorlopige aanslag was echt een onjuiste aanname. “Het systeem kan dat niet aan meneer”. Hij adviseerde mij om nou maar gewoon de aanmaning te betalen want anders zou het systeem volledig in de war raken. Dat dat systeem nu al in de war was en dat ik helemaal geen achterstand had ging meneer kennelijk boven de pet.

Nou ben ik van nature eigenwijs, maar vooral ook strijdbaar. Dus ik liet de zaak even voor wat het was en besloot 2 dagen later een bezwaarschrift in te dienen.
Gevolg: medio mei een nieuwe blauwe enveloppe met nu € 7,- invorderingskosten die alleen maar zouden oplopen als ik niet binnen 7 dagen zou betalen.
Ik stuurde opnieuw een soort bezwaarschrift waarin ik verwees naar mijn eerder, nog niet beantwoorde, bezwaarschrift.

Een week geleden viel er een dikke blauwe enveloppe in de bus. En ja hoor een kort briefje. Op mijn “verzoek om uitstel van betaling” stuurde men mij 12 formulieren. Of ik die maar even wilde invullen.
What te f………..??

Afgelopen maandag besloot ik dan toch maar een afspraak te maken bij de Belastingdienst om hen nog een keer te proberen te overtuigen dat zij echt fout zitten met hun aanmaningspogingen.
Een alleraardigste begripvolle Monique, ja verrassing een naam, meldde zich. Binnen 1 minuut begreep zij waar het overging, maar daarna duurde het nog ruim een uur voordat zij de wijze woorden sprak “ praktisch heeft u geen achterstand meneer, maar systeemtechnisch wel”.
Omdat zij echter de bevoegdheid miste om deze omissie op te lossen zou zij een collega inschakelen die mij dan binnen maximaal 3 dagen zou terugbellen.

Monique blijkt haar woord te hebben gehouden. Vanmiddag werd ik gebeld door een belastingmeneer uit Amsterdam (ja, daar zit schijnbaar het hogere echelon) die mij kort en bondig mededeelde dat de aanmaningskosten worden geseponeerd en dat ik GEEN achterstand heb. De beschikking zal een dezer dagen worden toegestuurd. Opnieuw had deze meneer geen naam.

2 Bezwaarschriften, vier telefoontje en een verzoek om uitstel van betaling later is het verstand dus toch nog doorgebroken bij de Belastingdienst. Hoezo maken wij het je wel gemakkelijker ?

Moraal van dit verhaal. Het is alleen maar ingewikkelder geworden en ik verander nooit meer zelf mijn voorlopige aanslag. Of ben ik misschien toch te lang ambtenaar geweest ??

12 antwoorden op “Leuker niet, wel gemakkelijker.”

  1. Tja, en ik heb zelfde probleem in Canada. Vooruit moeten betalen en het in verkeerde jaar deponeren. Hetzelfde excuse. Het systeem ……

  2. Leuk Ernst jouw blog, alleen het onderwerp wat mínder.
    Nooit te weinig willen betalen Ernst, had je een boel gedoe bespaart!
    Is het tevéél, “spring” je als nog in die telefoon, tóch?
    Ik kijk uit naar je volgende blog.

  3. Inmiddels is in dit kleine landje alles geformaliseerd, in regels gevat, neergelegd in stroomdiagrammen, ondergebracht in statuten en regelementen en wat overschiet is uitgepolderd in beton gegoten. Eigen inbreng of oordeel is ongewenst en gevaarlijk! Dus ga dan ook niet op eigen houtje initiatieven nemen! Straks loopt het hele raderwerk vast! Chaos en paniek door één vrijpostigerd! Wat kost dat allemaal wel niet? Heb je nou je zin?

  4. Je bent er lekker mee bezig geweest Ernst . Ze zijn bang dat je je gaat vervelen denk ik. Leuk stuk, groetjes

  5. Wat een verhaal Ernst. Een deel had je me al verteld, maar de afloop wist ik nog niet. Ik had halverwege al afgehaakt.

  6. Ja Ernst, dat laatste ziu kunnen, kan jezelf veel beter beantwoorden. Maar bij de belastingdienst kunnen allemaal mooie dingen bedenken en invoeren, maar corrigeren daar zullen zij altijd problemen mee houden.
    keep it simpel

Laat een antwoord achter aan Regina van den Berg- van Rooyen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *