APPLE terreur

Sinds nog geen jaar ben ik in het troste bezit van een IPhone 6. Bij Vodafone gekocht samen met een abonnement voor 2 jaar. Alhoewel het niet het allernieuwste toestel is , ik zie bij heel veel mensen zelfs nog de IPhone 4 en 5s, ben ik er uitermate tevreden over. Mooie vorm, prima formaat scherm en een hele dragelijke prijs per maand. 

Wat schetst mijn verbazing ? Verleden week merkte ik dat Apple in zijn opperste wijsheid heeft besloten dat er voor de IPhone 6 geen (beveiligings-)updates meer zullen worden uitgebracht. BOEM !
Plotseling is mijn verleden jaar bij Vodafone aangeschafte IPhone 6 verouderd en binnenkort wellicht zelfs onveilig.
Dat besluit Apple gewoon maar even zonder daar verder ook maar met een letter over te communiceren. Ook Vodafone meldde mij vorig jaar niet dat dit type wellicht heel snel verouderd zou zijn en niet meer zou worden geüpdatet. Sterker nog zij sloten zonder blikken of blozen een contract met mij af voor 2 jaar.

Toch maar eens even contact gezocht met Vodafone. Kijken of er bij Vodafone nog enige vorm van service gevoeligheid bestaat voor een klant die al bijna 30 jaar onafgebroken abonnee is geweest.
Na tweemaal te zijn doorverbonden kreeg ik, een overigens vriendelijk en zich herhaaldelijk verontschuldigende, “service” medewerker aan de telefoon. Ongetwijfeld luisterde zijn chef mee.
Na het betonen van zijn “medeleven” werd mij recht voor z’n raap medegedeeld dat Vodafone hiervoor geen oplossing heeft, zelfs niet in de sfeer van coulance. Het is immers de schuld van Apple.
Wel kon ik eenmalig een bedrag van € 140,- betalen om mijn lopend contract af te kopen. Daarna zou ik dan een nieuw abonnement kunnen afsluiten met een nieuwer , veel duurder, toestel. Zonder dat ik daarbij overigens de garantie krijg dat ook dat toestel over 1-2 jaar niet meer zal worden ondersteund door Apple.
Uiteraard heb ik de “ service” medewerker vriendelijk bedankt voor zijn enorme service. Hij wenste mij zelfs aan het einde van het gesprek nog een hele fijne dag !

Moraal van het verhaal.  Apple wordt een steeds zuurdere appel. Het bedrijf bepaalt wanneer jij weer een dure nieuwe telefoon , computer of IPad MOET kopen.
Men stopt simpelweg met de service en bepaalt dat eigenaren van een “verouderd” apparaat te maken krijgen met niet opgeloste veiligheid- en andere technische problemen. Zonder blikken of blozen.

Veronderstel dat bijvoorbeeld BMW of Opel zouden besluiten dat auto’s van 5 jaar of ouder geen service meer kunnen krijgen en niet meer gerepareerd kunnen worden. De wereld zou toch te klein zijn toch !!
Apple doet het wel en dendert door met ieder jaar een nieuw, licht verbeterd, toestel.
En wij happen steeds opnieuw toe, terwijl wij weten dat de 3e of de 4e hap heel zuur wordt. Maar wij hebben dan wel een Apple !

3 antwoorden op “APPLE terreur”

  1. Helaas Ernst, dit is een terreur die al heeeel lang bestaat… Vroeger, toen er eigenlijk alleen Windows PC’s en Apple (computers) bestonden en onze mobiele telefoons alleen nog konden bellen, bestond het de makers van die computers ook om op enig moment de ondersteuning voor hun programmatuur te staken. Stap maar over op de laatste versie! Ha ja! Maar de hardware was inmiddels onvoldoende… Dus een dure nieuwe, terwijl de oude nog prima functioneert…
    En als bedrijf, met wellicht honderden (ineens oude) PC’s, kun je eenvoudigweg niet “even” overstappen… Dan koop je nog een paar jaar ondersteuning tegen een aardig tarief, maar eens moet je toch aan de bak. Alles ombouwen, converteren, testen en weer sleutelen, want er vallen altijd steekjes… Kortom: bakken met tijd en dus geld. En wetende dat deze exercitie er over een paar jaar wéér aankomt!
    En nu worden de consumenten hierin ook geraakt; niet meer alleen hun PC, maar ook telefoons en andere (dure) gadgets. Geld moet rollen toch?
    Je kunt er overigens voor kiezen om het allemaal zo te laten. Tegen de tijd dat apps niet meer werken, ben je een paar jaar verder en wellicht meer toe aan een andere telefoon. En qua beveiliging loopt het met die Apple’s wel los; hackers en malware hebben doorgaans niet zo’n trek in Apple’s gesloten wereldje.
    Braaf blijven browsen en slechts af en toe een blogje houden je praatijzertje wel safe.
    Sterkte!

  2. De updates zijn ook niet om vrolijk van te worden.
    Welke handige functies soepel gingen , zoals tekst kopieëren en plakken, loopt de tekst of gaat zomaar ergens staan waar jij het niet wil.
    Schermen die zwart gemaakt worden omdat dit zo “ lekker leest”
    Of ineens vergrendeling op zaken die je niet vergrendeld wilt zien.
    Of ik er “ appelig” van wordt? Jazeker! Zeker met iemand in huis die denkt dat het niet sappiger kan en Apple heilig heeft verklaard en midden in een gesprek zegt; “ wacht even, ik moet ademen , ik moet mijn ringen nog volkrijgen,” omdat zijn horloge, inderdaad een Applewatch, dit meldt met de trilfunctie. Als Appleaddict wil je steeds weer het nieuwste en dit weet Apple goed te bespelen door een telefoon als verouderd te beschouwen en je hiermee digitaal het onveilige bos instuurt, ik word hier geïrriteerd van en baal dat ikzelf niet meer zonder Ipad kan. Alles in huis is Apple; tv, laptop ( heeft andere naam), pc (heeft andere naam),horloge, telefoons, I pads, I pods om hard te lopen enz. In hoeverre weet dit systeem wat je doet, ik wordt er in ieder geval niet blij van en begrijp dat dit met jou telefoon een heel hard en kostbaar gelag is.

Laat een antwoord achter aan Dries Blommers Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *